• 7. maj 2021

3. årgang havde torsdag en dejlig og lærerig tur til Sagnlandet Lejre, hvor nogle af eleverne besøgte en landsby fra jernalderen, og nogle en landsby fra stenalderen.

Ved besøget i jernalderen lyttede børnene bl.a. til en fortælling om en romersk kriger, hvor pointen var, at i krig er der godt nok nogen, der sejrer, men der er aldrig en vinder. Det gjorde indtryk. Andre elever hørte om livet for børn i hverdagen, hvordan de sov og arbejdede.

De arbejdede også på skift hos en smed, hvor de huggede en masse brænde og lærte at forme en kniv. Eleverne var overraskede over, hvor hårdt det er at holde gang i et ildsted, og hvor meget arbejde, det er at lave et lille stykke værktøj.

Andre elever var på besøg i stenalderområdet, hvor de blev modtaget af en dygtig formidler iført dragt, som levede sig ind i rollen fra dengang.

Eleverne gik en god lang tur i naturrige omgivelser, inden de kom til området, og de skulle forestille sig tiden, som den var dengang. Eleverne skulle arbejde med forskellige aktiviteter med fokus på samarbejdsøvelser. Derudover fortalte formidleren historier.

Det var en god dag med mange indtryk, og personalet i Lejre var virkelig dygtige til at formidle.