Skolen har et elevråd med to repræsentanter for hver klasse fra 2.-9. årgang. For at fremme elevrådets arbejde er der en kontaktlærer tilknyttet rådet.

I starten af skoleåret vælger hver klasse to repræsentanter til elevrådet. Disse varetager klassens interesser på skolen og formidler informationer om skolen til klassen.

På skoleårets første møde vælges af og blandt elevrådets medlemmer en formand og næstformand, som varetager dialogen med skolens ledelse i forlængelse af det enkelte elevrådsmøde og oftere, hvis der er behov. På sådanne møder med ledelsen fremsættes ønsker til f.eks. muligheder i frikvarterer eller mere overordnede forhold, der vedrører skolens elever.

Formanden deltager i undersøgelse af Elevernes Undervisningsmiljø og er med til at udarbejde handleplan til denne.

Elevrådet afholder normalt 6 elevrådsmøder om året, der indkaldes med dagsorden og afholdes i skoletiden.

I særlige situationer kan dele af elevrådet indkaldes til møder sammen med formanden og næstformanden. Dette er f.eks. sket i forbindelse med etableringen af skolegård forbeholdt udskolingseleverne, hvor elevrådets repræsentanter fra 6.-9. årgang har været en del af en arbejdsgruppe.

Formanden og næstformanden har sæde i skolens samarbejdsudvalg.

Skolen har afsat midler til elevrådet og dets arbejde.

 

Nyt fra elevrådet

På Dyhrs Skole er vores elevråd med til at styrke og optimere dagligdagen for både elever og lærere. Elevrådet er en gruppe dedikerede og passionerede elever, der arbejder sammen for at gøre vores skole til et bedre sted. Vi lytter til vores kammeraters bekymringer og forslag og præsenterer dem til skolens ledelse til overvejelse. På den måde har eleverne også en form for styrelse på skolen. Et af de primære mål for vores elevråd er at skabe en følelse af fælleskab, så alle kan komme ud med det, som de har på hjertet. Noget andet, vi også tænker over, er miljøet, hvor vi har været med til at gøre Dyhrs Skole mere klimavenlig.

Skolens elevråd består af to elevrådsrepræsentanter fra 2.-9. årgang, som er talerør mellem klasserne og elevrådet. Sammen med formanden og næstformanden er det elevrådets opgave at forbedre elevernes skolegang og sikre, at alles stemmer bliver hørt og talt om. Elevrådsrepræsentanter til elevrådet vælges af klassekammeraterne i hver klasse. Deres ansvar er at repræsentere synspunkter og meninger under møderne. Hver måned bliver der afholdt elevrådsmøde med dagsorden. Formanden sammen med næstformanden, som holder og planlægger disse møder, er også dem, som skal få gang i møderne, så alle har lyst. til at sige deres meninger.

Disse møder har haft forskellige samtaler i gang bl.a. om toiletterne. Det er blevet taget med til skolens ledelse, og nu er der gjort noget ved det. Så meget af det, som eleverne kommer ud med, bliver sagt til skolens ledelse. Ved hvert møde kommer der altid noget nyt på spil, og det har gjort, at selv de mindste elever, har mod til at sige deres meninger og endda komme med løsninger. Så elevrådet taler ikke kun om problemerne, men kommer også med tilfredsstillende løsninger. Skolen har oplevet spild af papir, karton og pap, grundet klippeklistredag, hvor der bliver brugt mange materialer til at pynte klasserne.

I år er det også blevet taget op i elevrådet og vi havde besluttet os for, at i år også skulle være genbrugsjul. Det betyder, at man selv skal tage materialer med hjemmefra, og sammen med klassen skal man indkoble genbrugsideer til at pynte sin klasse. Der har været mulighed for at hente begrænset mængde af papir, lim og karton fra biblioteket, men størstedelen af materialet skulle komme hjemmefra. Det har gjort, at vi igen i år har smidt færre materialer ud, hvilket er fabelagtigt. Eleverne forstod elevrådets budskab, og sammen har vi brugt vores fantasi til at lave de flotteste genbrugsklasseværelser. Det er med til at gøre Dyhrs Skole mere klima- og miljøvenlig.

I år har vi valgt, at der ikke skulle være nogle udvalg. Det betyder, at der i fælleskab er blevet talt om boden og frikvarteret. Det har været en fordel for de mindste elever, da de nogle gange har noget på hjerte om disse emner, som de nemt kan komme ud med. Skolens elevråd har en Instagram ”@dyhrs_elevraad” for at fremme vores synlighed. Her kan man smugkigge ind i vores møder, særlige traditioner og fællesskab, hvilket giver elever, lærere og forældre muligheden for at føle sig mere forbundet til og informeret om elevrådet.

Skrevet af formand Anuskka 9.C