• 12. oktober 2022

I disse dage er LIFE Mobillaboratoriet på besøg på Dyhrs Skole for anden gang i dette skoleår. Første gang for 4 uger siden med forløbet, Turbovækst, til 8. årgang og i denne uge med forløbet, Enzymjagten, til 6. årgang.

Eleverne på 6. årgang har i undervisningen op til denne uge været på enzymjagt i skovene i og omkring Slagelse, hvor de har indsamlet svampesporer og dyrket disse. Derudover har eleverne arbejdet med enzymers betydning for fordøjelsesprocessen og anvendelsen af enzymer i industriel produktion.

I LIFE Mobillaboratoriet undersøger eleverne på 6. årgang engageret forskelllige svampes opbygning under mikroskoper og laver undersøgelser af de variabler, der påvirker enzymers virkningsgrad ved tøjvask.

Eleverne på 6. årgang bliver i denne uge kloge på, hvor vigtig brugen af enzymer er i forhold til forbrug af energi og i forhold til hensynet til miljøet. Vi håber, at de bringer denne viden med hjem i husholdningen, når de vasker tøj, i denne tid, hvor vi taler om energikrise og har et stort fokus på miljøet.