• 10. maj 2022

Affaldsindsamling

SFO-eleverne fra 0.-4. klasse deltog i den landsdækkende affaldsindsamling arrangeret af Danmarks Naturfredningsforening med fælles fokus på indsamling af affald i naturen. Fokus i år var på take-away affald.

Der blev samlet 50 kg affald bestående af: 34 dåser m. pant, 20 dåser u. pant, 6 kg plast, 6,9 kg metal, 7.5 kg glas, 178 stk. take -away affald og 1.1 kg cigaretskodder. Alle elever fik et diplom som tak for den gode gerning.

Shanes Verden projekt

I forlængelse af affaldsindsamlingen har Passeren for 2.-4. klasse elever brugt 2 uger på et Shanes Verden projekt.

Formålet var at eleverne skulle fremstille dyr ud af genbrugsmaterialer, samt få viden om hvordan vi kan bruge genbrug, og hvorfor det er godt og nødvendigt.

Det blev brugt genbrugsmaterialer i form af affald, herunder mælkekartoner, toilet- og køkkenruller, æggebakker, plastikflasker i alle afskygninger, små skotøjsæsker, plastiklåg i alle former, sugerør, stofrester, garn, m.m. indsamlet af forældre og børn.

Der blev sat fokus på barnets personlige kompetencer og potentialer i forhold til barnets udvikling og deltagelsen i fællesskabet. Børnene har opnået at samarbejde på tværs af klasserne, er blevet bevidste om brugen af genbrugsmaterialer, har fået styrket finmotorikken, fået viden om at vente på tur og give plads til andre, øget koncentrationsevnen, at vælge og sammensætte materialer og få styrket fantasi og kreativitet. Sjove og kreative timer for alle eleverne.